Email marketing: Τι είναι, ποια η αξία του και πώς να ξεκινήσετε

email marketing

Ο απόλυτος οδηγός για όποιον θέλει να μάθει τι είναι το email marketing, ποιες είναι οι πιο εξελιγμένες υπηρεσίες email marketing και πώς μπορεί να έχουν εφαρμιγή στην Ελλάδα!

To email marketing είναι ακόμα και σήμερα το πιο άμεσο και πετυχημένο μέσο για να επικοινωνήσετε/συνδεθείτε με το κοινό – πελάτες σας.

Email Marketing τι είναι;

Το email marketing είναι μια πολύ αποτελεσματική στρατηγική digital marketing κατά την οποία στέλνουμε emails σε άτομα που είναι εγγεγραμμένοι στη mailing list μας. Η εγγραφή τους μπορεί να γίνει για διάφορους λόγους και με διαφορετικούς τρόπους αλλά ΠΑΝΤΑ με τη συγκατάθεσή τους. Οτιδήποτε άλλο, όπως αγορασμένες λίστες, είναι παράνομο και σίγουρα δεν αποφέρει κανένα αποτέλεσμα. Τα πετυχημένα marketing emails μετατρέπουν τους ενδιαφερόμενους σε πελάτες και τους υπάρχοντες πελάτες σε πιστούς και πρεσβευτές της εταιρίας σας.

Η σημασία του Email Marketing

Παρά την αυξανόμενη τάση των social media και την ανεπιθύμητη αλληλογραφία (που καταστρέφει μια καλή στρατηγική μάρκετινγκ), τα emails παραμένουν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για την επικοινωνία και την ενημέρωση ενδιαφερομένων και εν δυνάμει πελατών ώστε να μετατραπούν σε πελάτες.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους πρέπει κάποια εταιρεία να έχει το email marketing ως μία από τις προτεραιότητές της όσον αφορά το marketing plan της. Οι 3 όμως κυριότεροι λόγοι για να κάνει μια εταιρεία email marketing είναι:

  1. Τα emails είναι το #1 κανάλι επικοινωνίας

Το ξέρεις ότι το 91% των καταναλωτών κοιτάνε τα emails τους σε καθημερινή βάση; Κανένα άλλο κανάλι επικοινωνίας δεν διαθέτει τόσο μεγάλα νούμερα!

  1. Εσείς ελέγχετε τη λίστα με τα emails

Σε οποιοδήποτε social media, υπάρχει ο κίνδυνος ο λογαριασμός σας (δηλαδή όλοι οι fans σας) μπορεί να τιμωρηθεί ή ακόμα και να διαγραφεί ανά πάσα στιγμή και χωρίς καμία προειδοποίηση. Τι σημαίνει με απλά λόγια αυτό; Ό,τι χάσατε όσους fans είχατε αποκτήσει επενδύοντας αρκετό χρόνο και χρήματα. Αντιθέτως, εφόσον έχετε χτίσει την email λίστα σας με κάθε νόμιμο τρόπο και κανένα από τα emails που περιέχει δεν έχει έχει αποκτηθεί παράνομα, η λίστα αυτή σας ανήκει και δεν κινδυνεύετε να την χάσετε όπως για παράδειγμα να διαγραφεί η σελίδα σας στο Facebook.

  1. Το email είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο

Ο αριθμός των ανθρώπων που αγόρασαν ένα προϊόν μέσω κάποιου email είναι 138% περισσότεροι από αυτούς που δεν έλαβαν κάποιο email με προσφορά. Και το ακόμα πιο σημαντικό; Η επιστροφή της επένδυσης (Return On Investment) αγγίζει το τεράστιο νούμερο του 3800%!!! Ένα πραγματικά τεράστιο νούμερο. Αν για παράδειγμα κάποιος δίνει 100 ευρώ το μήνα για να χρησιμοποιήσει ένα email marketing software η επιστροφή που μπορεί να πάρει στην αρχική του επένδυση μπορεί να φτάσει τα 38.000 ευρώ! Ένα ακόμα αξιοσημείωτο στατιστικό είναι ότι η μέση αξία κάθε παραγγελίας που γίνεται μέσω email είναι τουλάχιστον 3 φορές μεγαλύτερη από αυτή που προέρχεται μέσω των social media!

Τα emails είναι ο καλύτερος τρόπος για να πουλήσεις online

Μερικά πράγματα που σίγουρα δεν ξέρεις: Ο αριθμός των λογαριασμών που υπάρχουν είναι 3 φορές μεγαλύτερος από το άθροισμα όλων των  λογαριασμών στο Facebook και το Twitter! Τα emails έχουν 6 φορές μεγαλύτερο CTR από ότι το Twitter.

Εύκολα συμπεραίνει λοιπόν κανείς, από τα παραπάνω, ότι το email marketing έχει το μεγαλύτερο return on investment (ROI – επιστροφή της επένδυσης) σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα κανάλια διαφήμισης. Ό,τι και αν θέλεις να πουλήσεις, είτε μιλάμε για ένα προϊόν ή υπηρεσία είτε απλά έχεις ένα πολύ ενδιαφέρον blog/portal και θέλεις να μοιράζεσαι τα καλύτερά σου άρθρα, το email είναι το καλύτερο μέσο. Ή για να είμαστε πιο ακριβείς, τα emails θα αποτελέσουν μία από την πιο σταθερή και σίγουρη λύση για να πετύχει κάποιος τον στόχο του. Πώς όμως μπορεί κάποιος να ξεκινήσει μια σωστή email marketing στρατηγική; Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσει για να πετύχει σύμφωνα με τον Neil Patel;

  • Βήμα 1ο – Ζητήστε την άδεια του παραλήπτη
  • Βήμα 2ο – Μοιραστείτε μαζί του εξαιρετικό περιεχόμενο
  • Βήμα 3ο – Αναλυτική στατιστικά και διαχωρισμός

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά κάθε βήμα.

Βήμα 1: Ζήτησε την άδεια

Όταν ξεκινάμε να μια καμπάνια email το πρώτο πράγμα που θα χρειαστούμε είναι… emails. Άρα το σημαντικότερο όλων σε μια email marketing στρατηγική είναι το χτίσιμο της λίστας με τα emails. Το εδώ και πάρα πολλά χρόνια spam και πρόσφτα το GDPR έκαναν τους ανθρώπους πιο σκεπτικούς και επιφυλακτικούς σχετικά με το που δίνουν το email τους. Θα χρειαστεί να τους δώσουμε ένα έξτρα κίνητρο.

Μερικές από τις πιο δημοφιλείς τακτικές για να μας δώσει κάποιος το email του είναι:

  • Αποκλειστικό περιεχόμενο
  • Δωρεάν κατέβασμα ενός ebook, έρευνας ή οποιουδήποτε premium περιεχομένου
  • Νέο περιεχέμενο πριν αυτό γίνει διαθέσιμο για όλους
  • Αποκλειστικές προσφορές και εκπτώσεις (αν έχετε eshop)

Με απλά λόγια, ζητάμε πάντα την άδεια του χρήστη για να μας δώσει το email του και προσφέροντάς του κάτι σαν ”ανταμοιβή” ενισχύουμε τις πιθανότητες να μας το δώσει.

Βήμα 2: Μοιράσου μαζί του εξαιρετικό περιεχόμενο

Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο για κάποιον που μας έδωσε το email του να βομβαρδιστεί από την πρώτη ημέρα με emails τα οποία στην πραγματικότητα δεν του προσφέρουν κάτι ή δεν είναι αυτό το οποίο εκείνος περίμενε από εμάς. Αν για παράδειγμα του είπαμε να εγγραφεί για να του στέλνουμε ένα άρθρο την εβδομάδα και τελικά του στείλουμε 5, το πιθανότερο είναι να διαγραφεί.

Για αυτό πρέπει κάθε φορά να σκεφτόμαστε ότι ο παραλήπτης είμαστε εμείς. Εσύ τι email θα ήθελες να λάβεις από ένα site που έκανες εγγραγή στο newsletter του; Εξαιρετικό περιεχόμενο που σε ενδιαφέρει ή προσφορές που πραγματικά σε ενδιαφέρουν. Σκέψου ένας άντρας να λάβει εκπτωτικό κουπόνι για όλα τα γυναικεία παπούτσια ενός eshop. Αν δεν θέλει να κάνει κάποιο δώρο σε κάποια γυναίκα, το πιο πιθανό είναι να αδιαφορήσει. Αν λάβει 1-2 ακόμα τέτοια emails λογικά θα απεγγραφεί από τη λίστα.

Ποια είναι μια σωστή αλληλουχία από emails;

Σίγουρα κάθε site/eshop έχει διαφορετικό περιεχόμενο και σκοπό, άρα και διαφορετικό κοινό. Υπάρουν όμως κάποια στάνταρ βήματα που μπορεί κάποιος να ακολουθήσει ώστε να χτίσει μια πολύ καλή και επιτυχημένη email marketing strategy. Πάμε να τα δούμε:

  • Welcome newsletter

Όταν κάποιος εγγραφεί στη λίστα μας, είναι πολύ καλό να του στείλουμε ένα email καλωσορίσματος στο οποίο μπορούμε να αναφέρουμε 1-2 πράγματα για εμάς και ίσως κάποιο από τα καλύτερα άρθρα μας ή κάποια προσφορά καλωσορίσματος αν έχουμε eshop.

  • Σταθερή επικοινωνία αλλά όχι κουραστική

Από τη στιγμή που κάποιος γράφτηκε στο newsletter μας, περιμένει να δει κάποιο email από εμάς. Απλά θα πρέπει να προσέξουμε τη συχνότητα. Φυσικά εξαρτάται και από την επιχείρηση, αλλά γενικά 1-2 emails ,με εξαιρετικό πάντα περιεχόμενο, την εβδομάδα είναι μια καλή αρχή ώστε να χτίσουμε μια σχέση εμπιστοσύνης με τον παραλήπτη. Ούτε θα τον κουράσουμε από την αρχή με πολλά emails, ούτε θα κάνουμε μεγάλες παύσεις επικοινωνίας (π.χ. 1 email κάθε 2 μήνες) που πιθανόν να τον κάνει ακόμα και να ξεχάσει ποιοι είμαστε.

Αργότερα μπορούμε να του στείλουμε ένα email που να τον ρωτάμε αν είναι οκ με τον αριθμό των emails που λαμβάνει από εμάς, δίνοντάς του τη δυνατότητα αν αυτός θέλει να αλλάξει τις ρυθμίσεις αποστολής ώστε να έχουμε μια ακόμα πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τι ακριβώς θέλει από εμάς.

  • Προσωποποιημένα emails

Αν θέλουμε πραγματικά να πετύχει τον σκοπό της μιας καμπάνια email, θα πρέπει να σκεφτούμε πέρα από τα συνηθισμένα. Τα μαζικά emails με προσφορές, εκπτωτικά κουπόνια ή αποκλειστικά άρθρα έχουν πεθάνει. Πλέον όλο το παιχνίδι παίζεται στο να μπορεί ο αποστολέας να ”διαβάζει” το κοινό του και να στέλνει το σωστό email στο σωστό παραλήπτη.

Πλέον μπορούμε να δούμε ακριβώς ποιες σελίδες/κατηγορίες/προϊόντα έχει επισκεφτεί ο εκάστοτε παραλήπτης στο eshop/site μας. Βάσει αυτών των στατιστικών μπορούμε να στήσουμε ταυτόχρονα περισσότερες από μία καμπάνιες με διαφορετικό περιεχόμενο που θα έχει προσαρμοστεί ανάλογα στην online συμπεριφορά του παραλήπτη στο site μας. Αυτό θα αυξήσει δραματικά τις πιθανότητες να θεωρηθεί η email marketing στρατηγική μας πετυχημένη.

  • Feedback email

Αν κάποιος μας έδωσε το email του για να κατεβάσει δωρεάν ένα ebook ή κάποιος ολοκληρωσε μια παραγγελία στο eshop μας, μπορούμε μετά από κάποιες ημέρες να του στείλουμε ένα email ζητώντας του να αξιολογήσει την εμπειρία. Διάβασε το ebook; Το βρήκε χρήσιμο; Ήταν εύκολο για αυτόν να παραγγείλει από το eshop μας; Πήγαν όλα καλά με την παραγγελία του; Όλα αυτά είναι πολύ χρήσιμα για εμάς ώστε να αξιολογήσουμε το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρουμε αλλά και για να δείξουμε στον αναγνώστη/πελάτη μας ότι νοιαζόμαστε για αυτόν και έστω και μέσω διαδικτυακής επικοινωνίας, τον σκεφτόμαστε.

Ένα ωραίο παράδειγμα για να δει κάποιος, είναι η αλληλουχία των emails που στέλνει η Airbnb.

Βήμα 3: Παρακολούθηση και διαχωρισμός

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς από τα παραπάνω ότι η διαρκής παρακολούθηση των αποτελεσμάτων των καμπανιών που στέλνετε παράλληλα με τον ”τεμαχισμό” της γενικής σας email list σε μικρότερες υπο-λίστες, είναι πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι που διασφαλίζει την επιτυχία στο email marketing. Υπάρχουν πάρα metrics που μπορεί και πρέπει κάποιος να καταγράφει και παρακολουθεί ώστε να γνωρίζει αν μια email καμπάνια είναι πετυχημένη ή όχι. Κατά γενική όμως ομολογία, 3 είναι οι πιο σημαντικοί αριθμοί που πρέπει να λαμβάνει κάποιος υπόψη. Αυτοί είναι:

  • Open Rate

Πόσοι άνθρωποι από τη λίστα σας άνοιξαν το email που στείλατε. Έχετε υψηλό ποσοστό; Τότε οι παραλήπτες σας είναι χαρούμενοι με το περιεχόμενο που τους στέλνετε και ανοίγουν τα emails σας ώστε να μάθουν περισσότερα. Αντίθετα, ένα χαμηλό open rate είναι σαφής ένδειξη ότι κάτι δεν κάνετε καλά. Οι χρήστες δεν ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο που τους στέλνετε και αυτό μπορεί να έχει διάφορες εξηγήσεις. Η λίστα σας δεν έχει αποκτηθεί νόμιμα και με την συναίνεση του χρήστη (άρα και δεν θέλει κάποια επικοινωνία μαζί σας), το περιεχόμενο που μοιράζεστε μαζί του είναι χαμηλής ποιότητας, δεν έχετε καταλάβει ποιο είναι το κοινό σας και του στέλνετε emails με περιεχόμενο αδιάφορο σε αυτόν.

  • CTR

Ο αρθμός αυτός αφορά το πόσοι παραλήπτες κλίκαραν σε κάποιο σύνδεσμο στο email που τους στείλατε. Όπως και με το Open rate, ένα υψηλό CTR σημαίνει ότι οι παραλήπτες ελκύονται από το περιεχόμενο που τους στέλνετε και θέλουν να επισκεφθούν το site σας για να μάθουν περισσότερα ή το eshop σας για να ψωνίσουν. Χαμηλό CTR σημαίνει ότι είτε το περιεχόμενο και πάλι δεν είναι τόσο καλό είτε δεν έχετε καθαρά Calls to Action μέσα στο σώμα του email σας και ο χρήστης δεν βρίσκει εύκολα που να κάνει κλικ ή απλά δεν έχετε βάλει αρκετούς συνδέσμους μέσα στο email.

  • Unsubscribes

Εδώ μιλάμε για το πόσα άτομα ζητούν να απεγγραφούν από το newsletter σας. Γίνεται κατανοητό πώς αν ο αριθμός είναι μεγάλος τότε κάτι δεν κάνετε καλά. Χαμηλής ποιότητας ή μη στοχευμένο περιεχόμενο ή πολλά emails που καταστούν την επικοινωνία κουραστική είναι μερικά από τα πιθανά αίτια. Κρατήστε επίσης στο πίσω μέρους του μυαλού σας ότι αν ο αριθμός όσων ζητούν να διαγραφούν είναι μεγάλος, όλοι οι πάροχοι (email service providers) όπως το Gmail, Yahoo κτλπ είναι πολύ πιθανό να μαρκάρουν τη διεύθυνσή σας ως σπαμ. Φανταστείτε τι πρόβλημα μπορεί αυτό να σας δημιουργήσει…

Τμηματοποίηση της λίστας σας

Οι παραπάνω αριθμοί σας άγχωσαν; Και όμως υπάρχει κάτι που μπορείτε να κάνετε ώστε να αυξήσετε τις πιθανότητες να έχετε υψηλό Open και Click Through rate και δεν είναι άλλος από την κατάτμηση (segmantation) της λίστας σας. Τι σημαίναι πρακτικά αυτό; Παίρνουμε το σύνολο της mailing list που έχουμε και εφαρμόζοντας κάποια κριτήρια, δημιουργούμε μικρότερες υπο-λίστες. Όπως δηλαδή γίνεται και στα Google ή Facebook ads, έτσι και εδώ μικραίνουμε το κοινό μας με σκοπό να πετύχουμε ακόμα πιο καλή στόχευση.

Τα κριτήρια – φίλτρα που μπορεί κάποιος να εφαρμόσει στην αρχική λίστα του (ακόμα και στις υπο-λίστες του) είναι πολλά. Μπορούμε να ξεκινήσουμε από πιο απλά όπως για παράδειγμα πόσοι παραλήπτες έχουν ανοίξει έστω και ένα email τον τελευταίο μήνα και να καταλήξουμε στο πόσοι παραλήπτες άνοιξαν ένα συγκεκριμένο email, επισκέφθηκαν συγκεκριμένοι κατηγορία και αγόρασαν ένα συγκεκριμένο προϊόν.

Εύκολα συμπεραίνει κανείς ότι μπορούμε από μια λίστα με 10.000 emails να φτιάξουμε μία μικρότερη λίστα με 3000 και ύστερα από αυτή τη λίστα, εφαρμόζοντας ακόμια πιο αυστηρά κριτήρια, να φτάσουμε στα 300 emails. Μπορεί σαν αριθμός το 300 να είναι πολύ μικρότερος από το 10.000 αλλά το κοινό είναι πολύ στοχευμένο και μια καμπάνια μόνο για αυτούς τους παραλήπτες είναι πιθανό να αποφέρει καλύτερα αποτελέσματα σε σύγκριση από μια πιο γενική.

Ο Δημήτρης είναι ένα παθιασμένος digital/inbound marketer και SEO Expert, με περισσότερα από 8 χρόνια εμπειρίας στο χώρο του Digital Marketing. Για περισσότερα δες εδώ!

Leave a Reply

Your email address will not be published.